Vyberáte hotel podľa hviezdičiek? Robíte chybu!
Patríte k tým zákazníkom, ktorí si potrpia na kvalitu a počet hviezdičiek hotela je pre vás mantrou, ktorú si opakujete dookola pri vašom rozhodovaní, kam na dovolenku? Nedáte dopustiť na heslo: „Čím viac hviezdičiek, tým lepší hotel?“ Čo sa skrýva za hotelovými hviezdičkami a aké sú kritériá pre hotely na Slovensku sa dozviete v nasledujúcom článku.
Hotelové hviezdičky sa stali univerzálnym ukazovateľom kvality hotelových služieb. Hostia pri výbere intuitívne očakávajú, že čím viac hviezdičiek má hotel, tým bude kvalita služieb a vybavenia lepšia. Toto tvrdenie je, aj nie je, pravdivé. Je dôležité si uvedomiť, že hviezdičky nehovoria nič o kvalite poskytovaných služieb, stanovujú iba minimálny rozsah poskytovaných služieb.
Iný kraj, iný mrav
Vo svete, ani v Európe, neexistuje žiaden univerzálny systém hodnotenia hotelov, preto sa napríklad „prvocestovatelia“ môžu čudovať, že hotely za hranicami Slovenska a nebodaj Európy, fungujú rozdielne. Mnohé zákaznícke recenzie, tak obsahujú neadekvátne porovnania slovenských a zahraničných hotelov. Pokiaľ máte záujem venovať sa problematike dôkladnejšie, aby vás na vašich cestách po Slovensku nič neprekvapilo, môžete si naštudovať podmienky ubytovacích kapacít, ich kategórií a tried vo Vyhláške ministerstva hospodárstva o ubytovacích zariadeniach naposledy vydanej 26. júna 2008, ktorá upravuje a presne definuje ubytovacie zariadenia, ich obsah služieb ako aj rozsah poskytovaných služieb.
Čo môžete očakávať na Slovensku?
Ako už bolo spomenuté, kategorizácia hotelov má len informatívny charakter o minimálnom rozsahu poskytovaných služieb a vyhláška neupravuje žiadne kritéria týkajúce sa kvality služieb. Viac ako inokedy teda platí: kvantita ≠ kvalita. Keď chce hotel získať daný počet hviezdičiek, musí spĺňať kritéria pre ich udelenie, medzi také napríklad patria aj také absurdné požiadavky ako počet vešiakov alebo vybavenie izby uzatvárateľným odpadkovým košom. Na pripísanie hviezdičiek však hotelu nestačí iba splnenie tohto rozsahu služieb a vybavenia, ale zároveň musí získať aj istý počet fakultatívnych bodov, ktoré tvoria doplnkové služby hotela.
Každá zo služieb má pridelený určitý počet fakultatívnych bodov, ktoré sa pripisujú na konto hotela. Zároveň pre tzv. wellness alebo kongresové hotely existujú špecifické kritériá pokiaľ chcú tieto označenia používať oficiálne. To znamená, že takto môžu byť označované iba hotely s 3 a viac hviezdičkami a zároveň v danej kategórii, wellness alebo kongresové služby, musia získať určitý počet bodov podľa počtu hviezdičiek. Napr. pre 4* Wellness hotel to je 110 bodov z kategórie „wellness“ alebo pre 4* Kongresový hotel to je 80 bodov z kategórie „kongresové služby“
To ktoré konkrétne služby bude hotel poskytovať záleží od vedenia hotela a ich cielení na zákazníkov. Preto sa môže stať, že dva hotely s 3* môžu mať iný rozsah poskytovaných služieb. Zároveň však naďalej platí, že kvalita poskytovaných služieb, celková atmosféra hotela, čistota izieb aj spoločných priestorov alebo ústretovosť personálu sa môžu dramaticky líšiť a v 3* hoteli s malým privátnym wellness (napr. sauna + vírivka) sa môžete cítiť oveľa príjemnejšie ako v 4* Wellness hoteli s rozsiahlymi wellness službami.
Ktoré služby môžete očakávať podľa počtu hviezdičiek?
1* hotel
- recepcia minimálne 16 hodín denne, min. 1 vlastná reštaurácia, telefón v objekte
- poskytnutie 2 uterákov na každé lôžko, mydlo alebo sprchový šampón, pohár
- každá izba BEZ vlastného sociálneho zariadenia musí mať umývadlo so studenou aj teplou vodou
- výmena uterákov každé 3 dni, posteľná bielizeň 1× za týždeň
- min. 50 bodov za fakultatívne znaky
2* hotel
- recepcia minimálne 16 hodín denne, min. 1 vlastná reštaurácia, centrálny trezor na recepcii, telefón s centrálou
- poskytnutie 2 uterákov na každé lôžko, mydlo alebo sprchový šampón, pohár
- minimálne polovica izieb MUSÍ disponovať vlastným hygienickým zariadením
- výmena uterákov každé 3 dni, posteľná bielizeň každé 4 dni
- min. 70 bodov za fakultatívne znaky
3* hotel
- nonstop recepcia, vstupná hala, min. 1 reštaurácia a 1 spoločenský priestor (salón), centrálny trezor, telefón s centrálou
- každá izba má predsieň a vlastné sociálne zariadenie
- na každé lôžko sa v izbe nachádza 1 čalúnená stolička alebo kreslo
- pre každé lôžko sa poskytujú 2 uteráky a 1 osuška, v kúpeľni je predložka pred vaňu/sprchu
- výmena uterákov, osušiek a predložiek sa vykonáva každé 2 dni, posteľná bielizeň sa mení každé 3 dni
- min. 100 bodov za fakultatívne znaky
4* hotel
- nonstop recepcia, vstupná hala, min. 1 reštaurácia a jedno ďalšie odbytové stredisko (bar, kaviareň), 2 spoločenské priestory (salón a klubové priestory)
- každá izba je vybavená minibarom, trezorom, a telefónom s priamym pripojením do siete
- pre každé lôžko sa poskytujú 2 uteráky a 1 osuška, v kúpeľni je predložka pred vaňu/sprchu a sušič vlasov
- výmena uterákov, osušiek a predložiek sa vykonáva každý deň, posteľná bielizeň sa mení každé 2 dni
- min. 210 bodov za fakultatívne znaky
5* hotel
- nonstop recepcia, vstupná hala, min. 1 reštaurácia a jedno ďalšie odbytové stredisko (bar, kaviareň), 2 spoločenské priestory (salón a klubové priestory)
- každá izba je vybavená minibarom, trezorom, a telefónom s priamym pripojením do siete, klimatizáciou
- pre každé lôžko sa poskytujú 2 uteráky a 1 osuška, v kúpeľni je predložka pred vaňu/sprchu, kúpacia čiapka, župan, jednorázové papuče a sušič vlasov
- výmena uterákov, osušiek a predložiek a posteľnej bielizne sa vykonáva každý deň,
- min. 300 bodov za fakultatívne znaky
Ako si vybrať ideálny hotel?
V súčasnom svete sociálnych sietí a množstva cestovateľských portálov je najlepšie vyberať si hotel, v ktorom strávite váš vysnívaný oddych, podľa zákazníckych hodnotení a recenzií. Sú to najrelevantnejšie hodnotenia, ktoré odzrkadľujú nielen rozsah, ale najmä kvalitu poskytovaných služieb. Samozrejme sa vždy nájdu náročnejší alebo neobjektívni zákazníci, ktorí porovnávajú hotely naprieč celým svetom, napriek nejednotným štandardom v jednotlivých štátoch a na jednotlivých kontinentoch, čo vedie k menej relevantnému hodnoteniu. Z množstva hodnotení si však viete spraviť aspoň približný obraz o danom hoteli alebo ubytovaní.
Na našej stránke Zlavomat.sk nájdete len hodnotenia od zákazníkov, ktorí služby vybraného hotela naozaj využili. K dispozícii je vám vyše 200 000 hodnotení pre viac ako 400 ubytovacích zariadení, ktoré môžete porovnávať.
Ako sa vám článok páčil?