Kysucká cyklomagistrála – z Kotešovej až po Demänovské sedlo

Kysucká cyklomagistrála patrí k najdlhším cykloturistickým trasám na Slovensku. Cyklistov prevedie naprieč celými Kysucami a ponúkne jej najkrajšie zákutia. Cyklomagistrála začína v obci Kotešová na križovatke s Vážskou cyklomagistrálou.

Prvé kilometre trasy sú vedené po ceste II/541 cez obec Veľké Rovné až do sedla Semeteš, kde je možné sa po krátkom výstupe občerstviť. Po krátkom zjazde trasa prichádza na križovatku cyklotrás a magistrála pokračuje odbočením doľava na lesnú cestu, po ktorej sa dostáva cez Vysokú nad Kysucou do Makova, kde sa nachádza ďalšia križovatka cykloturistických trás. Začína tu modrá trasa č. 2401. Kysucká magistrála pokračuje do dedinky Vyšný Kelčov, kde sa asfaltový povrch mení na poľnú cestu. V týchto miestach prechádza trasa malebnými kysuckými kopanicami a cyklisti si tu môžu vychutnávať krásne výhľady. Trasa sa z kopaníc spúšťa do obce Korňa, kde sa povrch znova mení na asfaltový. V obci Korňa si netreba nechať ujsť unikátny Korňanský ropný prameň, ktorý sa nachádza hneď pri trase. Zo obcou Korňa magistrála odbáča doľava, tentokrát na cestu II/484 a pár kilometrov pokračuje po nej do do obce Klokočov, kde odbáča doprava a postupne sa dostáva až do lokality Maslovenka. Z Maslovenky magistrála pokračuje po pekných a kvalitných lesných cestách až do osady Repčákovci, kde pri miestnej krčme odbáča doľava a cyklistov privádza do lokality Megonky. Tu sa nachádzajú legendárne kysucké kamenné útvary guľovitých tvarov. Určite odporúčame ich návštevu. Od Megoniek trasa už trasa klesá do Čadce, tu však iba obchádza, prekrižuje cestu I/11 po miestnej komunikácii pokračuje stúpaním nad obec Čierne, kde sa v lokalite Na Polane dostáva na vrchol. Z týchto miest sú krásne výhľady na Trojmedzie, čiže hranicu Slovenska, Poľska a Česka. Prudším zjazdom potom trasa prichádza do obce Čierne a pokračuje ďalej do Skalitého, kde odbáča doprava a dostáva sa do lokality Vreščovka. Odtiaľto vedie značená cykloturistická trasa do Vreščovského sedla na hraničný prechod do Poľska, kde je možné sa napojiť na cyklotrasy v Poľsku. Od Vreščovky je to do Oščadnice už iba pár kilometrov a cyklisti sa dostanú na námestie, kde sa nachádza križovatka viacerých cykloturistických trás. V obci sa nachádza množstvo možností na ubytovanie, stravovanie i rýchle občerstvenie. Cez obec je vybudovaných viacero cyklochodníkov a magistrála je vedená po nich až na koniec obce, kde po miestnej komunikácii prechádza na začiatok Krásna nad Kysucou, pred riekou Bystrica odbáča doprava a cca. po 1 km jú prechádza po lávke na druhú stranu, kde už začína cyklochodník. Cyklochodník je vybudovaný po násype bývalej lesnej železničky a popri ňom sa nachádzajú malé bunkre z čias druhej svetovej vojny. Kysucká cyklomagistrála pokračuje po cyklochodníku až do Novej Bystrice. Postupne míňa Klubinu a Starú Bystricu. Odporúčame si urobiť prestávku najmä pri obci Stará Bystrica, kde stojí za zmienku návšteva slovenského orloja a krásne upraveného centra obce. Nájdeme tu aj možnosti na ubytovanie, stravu a nákup suvenírov. Zároveň sa tu nachádza križovatka cyklotrás a možnosť využiť prepojenia na cyklotrasy v okolí Terchovej. Cyklochodník končí v Novej Bystrici a Kysucká cyklomagsitrála pokračuje po ceste II/520 až do lokality Vychylovka, kde pokračuje po miestnej komunikácii s horšou kvalitou. Prichádza až k múzeu Kysuckej dediny, kde sa náchadza aj unikátna historická lesná úvraťová železnica. Magistrála pokračuje odbočením doprava pred samotným areálom múzea a tiahlym stúpaním prichádza do sedla Demänová, kde trasa po 133 km končí. Zároveň tu začína ďalšia magistrála – Oravská. Neďaleko sedla je možné sa pokochať krásnymi výhľadmi z rozhľadne, prípadne zahliadnuť stúpajúci vláčik z oravskej strany.