Uložiť Uložené

Kráľova hora

Kde bolo, tam bolo, kúsok nad Dlhými dielmi rozľahlá lúka stojí. Kráľova hora ju volajú a krajšiu nikde inde nemajú… takto nejako by mohol začínať poetický opis miesta, ktoré si už nejeden našinec na prvé počutie pomýlil s vrcholom v Nízkych Tatrách. Kráľova hora, známa tiež pod názvami Kráľov vrch, Spasinek, Pasienok, Kukuričák či Veľká lúka, je obľúbeným miestom obyvateľov sídliska i cieľ mnohých turistov.

Rozľahlá lúka s nadmorskou výškou 281 metrov, si svoju popularitu získala hlavne výbornou dostupnosťou, parádnymi výhľadmi a širokými možnosťami využitia. Keď sa z tohto miesta zadívate na juh smerom do Rakúska, uvidíte kopce prírodnej rezervácie Hundsheimer Berge, populárnu rozhľadňu Königswarte, Braunsberg či mestečko Hainburg. Smerom na západ zas vašu dušu uchváti pohľad na masív Devínskych Karpát a Devínsku Kobylu.

Viac ako dvadsať hektárov prevažne trávnatej plochy (20,58 ha) na hranici listnatých lesov a sídliska Dlhé diely ponúka ideálny priestor na romantické prechádzky, horskú cyklistiku, každodenné venčenie štvornohých miláčikov, vetranie hlavy, opekanie, púšťanie šarkanov, ale aj zimné bežecké lyžovanie či lov unikátnych záberov. V závislosti od počasia a ročného obdobia tu stretnete zamilované páriky, turistov s batôžkami, vyznávačov bojových umení na tréningu, fotografov, cyklistov, mamičky s deťmi, ale aj psičkárov či rodinku na pikniku.

Lúku milujú deti aj dospelí

Pozitívom je, že i napriek obľúbenosti lokality nebýva lúka preplnená ľuďmi a každý si na nej nájde svoj priestor. Teda, pokiaľ sa tu práve nekoná už tradičná šarkaniáda alebo podobné podujatie a všetci neprišli len za jediným účelom. Vtedy sa všetky oči upierajú na oblohu a na lúke je celý deň čulý ruch.

Peknou prechádzkou z Dúbravky a len na skok z Dlhých dielov

Dostanete sa sem autom, mestskou hromadnou dopravou, ale aj pešo. Auto zaparkujte kúsok od konečnej trolejbusu alebo niekde na sídlisku, až celkom hore sa s ním ísť nedá. Ako to už pri prírodných lokalitách býva, tak aj tu na vás čaká zákaz vjazdu s rampou. Z Dlhých dielov od konečnej trolejbusu zamierte pešo smerom na Svíbovú ulicu a potom hore po asfaltke, až prídete k spomínanej rampe. Celý čas sa držte modrej značky. Približne po 5 minútach dorazíte na križovatku, kde odbočíte doľava na lesnú cestu. A potom už len rovno za nosom. Na začiatok lúky by ste mali doraziť o ďalších 5 až 7 minút.

Celkovo vám výstup potrvá maximálne 15 minút a pohodlne sa sem dostanete aj s detským kočíkom. Asfaltka síce nejde až celkom hore, no lesná cesta je spevnená a aj dostatočne široká. Samotná lúka je poprepletaná sústavou vyšliapaných chodníčkov, takže ani pohyb po lúke s detským kočíkom by nemal byť problém. Z lúky sa dá ďalej plynulo pokračovať až k Dúbravskej hlavici, ktorá je vzdialená približne 4 kilometre, cyklisti sa odtiaľto vedia dostať až k 11 kilometrov vzdialenému Cyklomostu slobody v Devínskej Novej Vsi.

Okrem chodníčkov, nízkeho porastu či niekoľkých ohnísk tu nájdete aj majestátny prastarý dub, 2 drevené detské hojdačky a informačnú tabuľu s historickými faktmi a popisom fauny a flóry. Vášmu relaxu tak už nič nebráni.