Všeobecné ustanovenia
- Ak je tak v poistnej zmluve výslovne dojednané, vzťahuje sa poistenie aj na rozšírené asistenčné služby Auto+ (ďalej tiež len „poistenie“).
- Toto poistenie sa riadi poistnou zmluvou cestovného poistenia, týmito doplnkovými poistnými podmienkami DPP/Ces/A/20, Všeobecnými poistnými podmienkami pre cestovné poistenie UCZ/Ces/20, zákonom č. 89/2012 Zb., Občiansky zákonník, v platnom znení (najmä § 2758 až § 2872) a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi.
- Tieto doplnkové poistné podmienky rozširujú Všeobecné poistné podmienky pre cestovné poistenie. Toto poistenie je možné si objednať iba ako doplnkové k cestovnému poisteniu a trvanie tohto doplnkového poistenia nemôže nijako presiahnuť trvanie cestovného poistenia.
- Toto poistenie sa dojednáva ako škodové.
Článok 2 – Výklad niektorých pojmov
- Na účely tohto poistenia platí tento výklad pojmov:
- a) asistenčná centrála: Europ Assistance s.r.o., so sídlom Na Pankráci 1658/121, 140 00 Praha 4, Česká republika, IČO: 25287851, zapísaná v obchodnom registri vedenom Mestským súdom v Prahe, sp. zn. C 87094; asistenčná centrála poskytuje poisteným asistenčné služby, ak ich neposkytuje priamo poisťovateľ;
- b) asistenčná udalosť: náhodná udalosť spočívajúca v poruche, havárii či nutnosti repatriácie poisteného vozidla bližšie špecifikovaná v týchto doplnkových poistných podmienkach;
- c) poistná udalosť: asistenčná udalosť, s ktorou je spojený vznik povinnosti poisťovateľa poskytnúť oprávnenej osobe poistné plnenie vo forme asistenčných služieb podľa týchto doplnkových poistných podmienok;
- d) asistenčné služby: služby, ktoré je poisťovateľ povinný poskytnúť oprávnenej osobe v prípade poistnej udalosti v súlade s týmito doplnkovými poistnými podmienkami;
- e) oprávnená osoba: osoba, ktorej v dôsledku poistnej udalosti vznikne právo na poskytnutie asistenčných služieb;
- f) poistené vozidlo: vozidlo uvedené v poistnej zmluve, identifikované registračnou značkou;
- g) porucha: taký stav vozidla, keď je vozidlo nepojazdné alebo nespôsobilé na prevádzku, a to následkom opotrebenia alebo poškodenia jeho súčastí, opotrebovaným materiálom, poškodenia zverou, chybnou montážou alebo poškodenia pneumatiky;
- h) havária: poškodenie vozidla spôsobené nárazom vozidla, po ktorom zostalo vozidlo nepojazdné alebo nespôsobilé ďalšej na prevádzku po pozemných komunikáciách v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov;
- i) vozidlo strednej triedy: kategórie vozidiel medzi nižšou strednou triedou a vyššou strednou triedou (napr. Škoda Octavia, VW Passat, Ford Mondeo).
Článok 3 – Predmet a rozsah poistenia
- Poistenie sa dojednáva pre prípad vzniku asistenčnej udalosti spočívajúcej v poruche, havárii či nutnosti repatriácie poisteného vozidla pri zahraničnej ceste poisteného. Predmetom poistenia sú preukázateľné náklady či služby spojené so zabezpečením asistenčných služieb v dôsledku poistnej udalosti, a to až do výšky limitu poistného plnenia dohodnutého v poistnej zmluve a čiastkových limitov poistného plnenia uvedených v týchto doplnkových poistných podmienkach.
- Predmetom poistenia sú nasledujúce asistenčné služby, bližšie vymedzené v čl. 6 týchto doplnkových poistných podmienok:
- a) Telefonická pomoc
- b) Technická pomoc
- c) Náhradné ubytovanie
- d) Preprava v zahraničí
- e) Repatriácia vozidla
- Poisteným je vodič cestujúci do zahraničia s platným vodičským oprávnením, ktorý cestuje osobným či úžitkovým vozidlom s najvyššou povolenou hmotnosťou 3 500 kg, pričom toto vozidlo nesmie byť staršie ako 20 rokov. Poistenie sa nevzťahuje na osoby bez platného vodičského oprávnenia, vozidlá staršie ako 20 rokov alebo vozidlá s najvyššou povolenou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg. Pre tieto prípady nie je možné dohodnúť poistenie.
- V prípade poruchy vozidla spočívajúceho v poškodení pneumatiky je poskytovaná iba cestná asistencia.
Článok 4 – Vznik, trvanie a zánik poistenia
- Začiatok tohto doplnkového poistenia je zhodný so začiatkom cestovného poistenia, ku ktorému bolo dohodnuté.
- Asistenčné služby sú poskytované maximálne po dobu 31 dní od začiatku poistenia, najneskôr však poistenie zaniká posledným dňom platnosti cestovného poistenia, ku ktorému bolo toto doplnkové poistenie dohodnuté.
- Okrem dôvodov zániku upravených všeobecne záväznými právnymi predpismi a Všeobecnými poistnými podmienkami pre cestovné poistenie, toto doplnkové poistenie ďalej zaniká okamihom zániku cestovného poistenia, ku ktorému bolo dojednané.
Článok 5 – Poistná udalosť
- Poistnou udalosťou je asistenčná udalosť, s ktorou je spojený vznik povinnosti poisťovateľa poskytnúť oprávnenej osobe poistné plnenie vo forme asistenčných služieb podľa týchto doplnkových poistných podmienok.
- Poistenie sa vzťahuje iba na asistenčné udalosti, ktoré nastali v dobe trvania poistenia.
- Poistenie sa vzťahuje na asistenčné udalosti vzniknuté mimo územia Slovenskej republiky v nasledujúcich krajinách:
Albánsko, Andorra, Belgicko, Bielorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Čierna Hora, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Chorvátsko, Taliansko, Írsko, Island, Cyprus, Lichtenštajnsko, Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Maďarsko, Macedónsko, Malta, Monako, Nemecko, Holandsko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Grécko, San Maríno, Česká republika, Slovinsko, Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska, Srbsko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Turecko, Ukrajina, Vatikán, Moldavsko, Maroko, Tunisko.
Článok 6 – Poistné plnenie
- Poisťovateľ prostredníctvom asistenčnej centrály alebo prípadne sám zaistí úhradu preukázateľných nákladov alebo služieb za podmienok špecifikovaných v tomto článku. Týmito nákladmi či službami sa, ak nie je v poistnej zmluve dohodnuté inak, rozumie:
- 1. Telefonická pomoc
- a) Vyhľadanie a oznámenie kontaktu na najbližší autorizovaný servis značky poisteného vozidla;
- b) zabezpečenie konferenčného hovoru s technickým špecialistom asistenčnej centrály alebo s technikom autorizovaného servisu na konzultáciu v prípade technických ťažkostí na poistenom vozidle.
- 2. Technická pomoc
- a) Príchod a odchod mechanika k nepojazdnému poistenému vozidlu.
- b) Cestná asistencia slúži na odstránenie závady na poistenom vozidle na mieste udalosti, ak je to vzhľadom na povahu závady možné a účelné. Povahu udalosti posudzuje asistenčná centrála alebo poisťovateľ. Práca mechanika je hradená maximálne po dobu 120 minút. Predmetom poistenia nie sú náklady na náhradné diely, súčiastky a prevádzkové kvapaliny.
V prípade poškodenia pneumatiky je v rámci cestnej asistencie poskytnutá výmena za rezervné koleso nachádzajúce sa v poistenom vozidle. Predmetom poistenia nie sú náklady na obstaranie novej pneumatiky.
Cestná asistencia sa poskytuje aj pre prípad straty kľúčov, zalomenia kľúčov a zamrznutia zámkov poisteného vozidla. Asistenčná centrála alebo poisťovateľ v tomto prípade zaistí dovezenie rezervného kľúča, alebo inak zaistí otvorenie vozidla. Predmetom poistenia nie sú náklady na použitý materiál či nové zámky.
- c) Odtiahnutie poisteného vozidla až do vzdialenosti 100 km od miesta poruchy či havárie, pokiaľ nie je možné vykonať opravu na mieste, prípadne odtiahnutie do autoservisu. Odtiahnutím vozidla sa rozumie príchod odťahového vozidla zaisteného asistenčnou centrálou alebo poisťovateľom, naloženie, odtiahnutie a zloženie nepojazdného vozidla do vhodného servisu.
- d) Uschovanie vozidla – asistenčná služba poisťovateľa alebo on sám zaistí uschovanie poisteného vozidla do doby, než ho prevezme servis. Alebo v prípade, že je servis v čase odtiahnutia vozidla zatvorený. Uschovanie je možné v maximálnej dĺžke 5 dní.
- e) V prípade nedostatku paliva zaistí asistenčná služba dovezenie dostatočného množstva paliva na miesto poistnej udalosti. Cenu paliva hradí poistený. Pokiaľ z dôvodu zámeny paliva dôjde k poruche poisteného vozidla, je poskytnuté odtiahnutie vozidla do servisu, a to v maximálnej vzdialenosti 50 km.
- 3. Náhradné ubytovanie
- Asistenčná centrála alebo poisťovateľ zaistí ubytovanie v hoteli pre posádku poisteného vozidla, ktoré muselo byť odtiahnuté do servisu. Ubytovanie je poskytované počas opravy vozidla alebo do vykonania repatriácie vozidla a zároveň maximálne na 2 noci. Limit poistného plnenia v tomto prípade je 60 EUR na jednu osobu a noc (maximálne však 5 osôb).
- 4. Preprava v zahraničí
V prípade odtiahnutia poisteného vozidla má posádka vozidla nárok na:
- a) náhradnú dopravu autobusom alebo vlakom, v ekonomickej triede, a to do cieľového miesta pobytu, na stanicu či letisko. Limit poistného plnenia v tomto prípade je 25 EUR na jednu osobu (maximálne však 5 osôb); alebo
- b) zapožičanie náhradného vozidla max. strednej triedy až na 5 dní; doba zapožičania nemôže presiahnuť dobu opravy poisteného vozidla; využitím zapožičania vozidla však zaniká nárok na náhradnú dopravu autobusom alebo vlakom; predmetom poistenia nie sú náklady spojené s prevádzkou náhradného vozidla (pohonné hmoty, diaľničné známky, mýto a pod.) ani prípadné škody spôsobené na náhradnom vozidle.
- 5. Repatriácia vozidla
- V prípade, keď sa pomocou cestnej asistencie alebo servisu nepodarí poistené vozidlo sprevádzkovať do 48 hodín od oznámenia asistenčnej udalosti asistenčnej centrále, má oprávnená osoba nárok na odtiahnutie nepojazdného vozidla do autorizovaného servisu v Českej republike, a to maximálne do celkovej vzdialenosti 4 000 km. Do tejto vzdialenosti sa počíta aj vzdialenosť, ktorú musí prejsť odťahové vozidlo zo svojho stanovišťa k nepojazdnému vozidlu a vzdialenosť, ktorú musí odťahové vozidlo prejsť pri návrate späť. Repatriácia poisteného vozidla musí byť zaistená prostredníctvom asistenčnej centrály alebo poisťovateľa, v opačnom prípade nie je repatriácia hradená.
- Poistený sa v plnej výške podieľa na nákladoch na repatriáciu vozidla od 4 000 km. Nárok na repatriáciu vozidla vzniká aj v prípade, že poistený prestane byť v dôsledku úrazu či choroby spôsobilý na riadenie motorových vozidiel. Spôsobilosť posudzuje asistenčná centrála alebo poisťovateľ na základe predložených lekárskych správ.
- V prípade, keď je poistený v zahraničí hospitalizovaný a prestane byť v dôsledku úrazu či choroby spôsobilý na riadenie motorových vozidiel, tak poistenému vzniká nárok na repatriáciu do krajiny pôvodu.
- Poisťovateľ uhradí prevoz poisteného (ktorý nie je schopný cestovať pôvodne plánovanými bežnými dopravnými prostriedkami) zo zahraničnej nemocnice do miesta trvalého bydliska v SR za podmienky, že o termíne, spôsobe a zabezpečení rozhoduje poisťovateľ, po prípade asistenčná služba poisťovateľa po prerokovaní s ošetrujúcim lekárom.
- Ak je prevoz z lekárskeho hľadiska možný a poistený ho napriek tomu odmieta, zaniká od okamihu tohto odmietnutia povinnosť poisťovateľa poskytnúť poistné plnenie.
Článok 7 – Výluky z poistenia
- 1. Poisťovateľ nie je, popri výlukách uvedených vo Všeobecných poistných podmienkach pre cestovné poistenie, povinný poskytnúť poistné plnenie v prípade:
- a) spáchania trestného činu poisteným;
- b) úmyselného konania alebo hrubej nedbanlivosti poisteného;
- c) že poistený v prípade asistenčnej udalosti nepostupoval v súlade s pokynmi asistenčnej centrály či poisťovateľa.
- 2. Poistenie sa ďalej nevzťahuje na:
- a) udalosti, ktoré vznikli v dôsledku požitia alkoholu alebo iných návykových a omamných látok;
- b) náklady, ktoré vznikli následkom použitia vozidla pri závodoch, prehliadkach a súťažiach;
- c) nepojazdnosť vozidla, ktorá vznikla nedostatkom v povinnej výbave vozidla;
- d) pravidelnú výmenu dielov, súčiastok a prevádzkových kvapalín; pravidelnú údržbu vozidla;
- e) vozidlá, ktoré nie sú technicky spôsobilé na prevádzku po pozemných komunikáciách podľa všeobecne záväzných právnych predpisov;
- f) udalosti, keď poskytnutiu asistenčných služieb bráni vplyv vyššej moci, právny predpis alebo rozhodnutie orgánu verejnej moci nezávislé na vôli asistenčnej centrály a poisťovateľa;
- g) udalosti, ktorých príčiny boli zjavné už pred začiatkom poistenia, pri ktorých sa poistený neodôvodnene spoliehal, že v priebehu trvania poistenia nenastanú;
- h) náklady na opravu vozidla, s výnimkou nákladov na prácu mechanika v cestnej asistencii.
Článok 8 – Povinnosti poisteného
- 1. Poistený je, pri povinnostiach stanovených právnymi predpismi a pri povinnostiach uvedených vo Všeobecných poistných podmienkach pre cestovné poistenie, povinný:
- a) oznámiť poistiteľovi pred vznikom poistenia registračnú značku poisťovaného vozidla;
- b) v prípade vzniku poistnej udalosti bezodkladne kontaktovať asistenčnú centrálu;
- c) riadiť sa v prípade asistenčnej udalosti pokynmi asistenčnej centrály a poisťovateľa.
|