Aký vplyv majú zlé pneumatiky na vašu peňaženku a prečo čistiť klimatizáciu?

Aký vplyv majú zlé pneumatiky na vašu peňaženku a prečo čistiť klimatizáciu?

Zuzana Fuxová 13. 10. 2021

Do tohto roku pre mňa slovo „prezuť“ znamenalo výlet do obuvi, kde som sa vybavila novými lodičkami alebo inými topánkami v duchu aktuálnych trendov. Osud ale chcel, že som si musela rozšíriť obzory a začať sa starať tiež o zimné a jarné prezutie pre štyri kolesá auta. Otázok som mala viac než dosť a letmý prieskum na internete ich okruh skôr rozšíril, než že by mi vo veci urobil jasno. S tými topánkami to teda bolo jednoduchšie.

Prečo je potrebné auto prezúvať?

Vlastne to dáva zmysel. Členkové topánky v lete alebo ihličkové opätky na ľadovci sú tiež hazard so zdravím. Podobne nevhodné pneumatiky – či už nesprávne, zjazdené alebo nesprávne nahustené, môžu byť príčinou dopravnej nehody. A tiež je na to zákon. A na rozdiel od zákonov módy, na ktoré dohliada občas len módna polícia, vás za jeho porušenie môže pokutovať ozajstný orgán. Vsadím sa, že z hlavy vymenujete aspoň desať lepších spôsobov, ako utratiť peniaze za prípadnú pokutu. Napríklad tie nové lodičky, nech neodbieham od témy.

Aké je to pri pneumatikách so sezónou?

O existencii letných a zimných pneumatík som teda počula aj ja. Ale v čom sa vlastne líšia a kedy je čas na ich výmenu? To, že v zime sa požívajú pneumatiky zimné a v lete letné, nie je žiadna raketová mechanika. „Zo zákona je povinné použiť zimné pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza alebo pokiaľ spomínané podmienky môžete vopred kdekoľvek predpokladať,“ vysvetlil mi brat a prevádzkovateľ autoservisu.

Avšak i keď v zimnom období nie je príliš veľká zima, je používanie zimných pneumatík vo väčšine prípadov z hľadiska bezpečnosti nutné. Vlastnosti zimných pneu sú pri teplote pod 7 °C ďaleko lepšie než vlastnosti letných pneumatík.“ A čo to ako znamená?" pýtala som sa. Vraj je to celé trochu zložitejšie, ale mám sa uspokojiť s vysvetlením, že „v chladnom počasí letná pneumatika stráca pružnosť a tým i priľnavosť k vozovke. A to bez ohľadu na to, či je na nej sneh alebo námraza. Pri nižšej teplote sú zimné pneumatiky bezpečnejšie i na suchom povrchu.“

Dohodnite si prezutie pneumatík vo svojom okolí

A prečo prezúvame na jar? „Platí so samozrejme i naopak. Takže pokiaľ sa teploty dlhodobo pohybujú nad teplotou 7 °C, je vhodné prezuť na letné pneu.“

5 dôvodov, prečo prezuť na letné pneu

  • Bezpečnosť
  • Menšia spotreba paliva
  • Lepšia priľnavosť pneumatík k povrchu pri vyšších teplotách
  • Kratšia brzdná dráha
  • Úspora zimných pneumatík – vďaka používaniu iba v zime vydržia dlhšie

Vážne sa nedá prezúvaniu auta nijako vyhnúť?

Dá. Keď necháte auto cez zimu v garáži. Ale to nie je veľmi praktická rada. Vraj je tu ale ešte jedno riešenie. Kompromis medzi zimným a letným obutím predstavujú celoročné pneumatiky. Ich priľnavosť k vozovke v zime ale nie je tak dobrá ako pri zimných pneumatikách. Preto sa dajú odporúčať iba v prípade, že v zime auto jazdí len veľmi málo, a keď nasneží alebo namrzne, môžete auto nechať doma,“ vysvetľuje brat.

A je tu ešte jeden trik. „Často sa stretávam s takzvaným dojazdením zimných pneumatík. Zimná pneumatika musí mať zo zákona minimálne 4 mm dezén. Pokiaľ sa na konci zimy dostane pneu na túto hĺbku, ľudia ich neprezúvajú, používajú ich v lete na zimu si potom zakúpia pneumatiky nové. Nie je to síce zakázané, ale odborníci to neodporúčajú, zimná pneumatika sa pri letnej prevádzke nadmerne zahrieva a stráca vlastnosti, rapídne sa predlžujete brzdná dráha, znižuje sa ovládateľnosť vozu a vplyvom väčšieho valivého odporu sa zvyšuje aj spotreba auta,“ vypočítavá brat automechanik argumenty, prečo tento spôsob šetrenia zdá sa byť tak trochu nešťastným, ako by povedal klasik.

Aký dezén majú mať pneumatiky?

Dezén je odborný výraz pre vzor pneumatiky. Ten môže mať rôznu hĺbku, ktorá priamo ovplyvňuje vlastnosti peeumatiky. Správna hĺbka je ošetrená zákonom, a to rozlične pre letné a zimné pneumatiky.

  • Nové pneumatiky majú výšku dezénu cca 7–8 mm.
  • Minimálna výška dezénu letných pneumatík je 1,6 mm.
  • Minimálna výška dezénu zimných pneumatík je 4 mm.

Aké pneumatiky sú najlepšie?

Topánky na novú sezónu si vyberáme podľa toho, ktoré sa nám páčia, netlačia nás (alebo sa tak aspoň tých 5 minút pri skúšaní v predajne tvária) a hodia sa k nášmu štýlu. Pri pneumatikách sú kritéria výberu tých najlepších prozaickejšie. Pokiaľ si s výberom nechcete lámať hlavu, nechajte si poradiť od odborníka v pneuservise, kam prídete na prezutie. Toho svojho si vyberte napríklad v kategórii Auto-moto na Zľavomate.

A pokiaľ ste analytický typ, poslúžia vám testy letných pneumatík v rôznych rozmeroch, ktorých je na internete plno. Testy hodnotia jazdné vlastnosti vozidla na mokrej i suchej vozovke, rýchlosť opotrebenia i hlučnosť. Výber pneumatík má vplyv tiež na spotrebu paliva, vysvetlenia vás ušetrím, ale ako si vedú tie vaše pneumatiky, poznáte zo štítku, ktorý na nich musí byť podľa európskej smernice.

Ako často si pneumatiky nechať vyvážiť?

Pri prieskume témy som narazila i na to, že často býva súčasťou prezutia tiež vyvažovanie kolies. A tak som sa spýtala, na čo je to vlastne dobré. „Nevyvážené kolesá vibrujú a poškodzujú podvozok – ložiská, čapy a ďalšie súčiastky. Naviac nie je práve pohodlné, keď sa vám volant v rýchlosti 80 km za hodinu trasie pod rukami,“ hovorí presvedčivo Jan Fux.

I keby ste sa rozhodli výmenu kolies na novú sezónu urobiť svojpomocne, vyváženie nechte na profesionála. Je naň totiž potrebná skúsenosť a tiež drahé vybavenie. Na základe tohto „vyšetrenia“ potom automechanik nainštaluje nové závažia.

Nechajte si nastaviť i geometriu

A ešte je tu jedna vec. „Niekto si pletie vyvažovanie kolies s kontrolou geometrie kolies. To je ale niečo iné. A je to rovnako tak dôležité. Kolesá so zlou geometriou majú buď nesprávny sklon voči autu alebo nestoja kolmo voči vozovke. Auto potom pri šoférovaní ťahá na jednu stranu, a naviac si počas jedného leta môžete zničiť i úplne nové pneumatiky. V servise vám geometriu nastavia asi za hodinku,“ ukončuje Jan Fux vyčerpávajúce školenie.

Ako sa starať o klimatizáciu auta

Starostlivosť o klimatizáciu nepodceňujte, rozhodne totiž o kvalite vzduchu, ktorý v aute dýchate vy i spolupasažieri. V spletitom klimatizačnom systéme môžu vznikať plesne a usadzovať sa iné mikroorganizmy, ktoré určite nechce vdychovať. Dôležité je to najmä v prípade, že trpíte alergiami.

Ako dezinfikovať klimatizáciu?

Klimatizáciu dezinfikujte minimálne raz ročne, radšej ale každého pol roka. Spojte to s výmenou filtrov. „Interiérový filter klimatizácie vymieňajte ideálne každoročne. Pokiaľ trpíte na alergie, vyberte si filter s uhlíkovým vláknom. Vhodné je tiež spojiť čistenie klimatizácie s dezinfekciou interiéru auta ozónom. Vo väčšine autoservisov vám tieto úkony urobia bežne pri výmene náplne klimatizácie,“ radí automechanik.

Čistenie klimatizácie môžete vyriešiť i svojpomocne. „V drogérii alebo na lepšie zásobenej benzínovej pumpe zoženiete antibakteriálny čistiť za cenu okolo 7 €. Stačí vybrať vložku filtra a priloženou hadičkou strieknuť dezinfekciu do priestorov filtra. Vytvorená pena vyčistí výmenník klimatizácie a nečistoty spolu s čistidlom odtečú z auta odtokovým kanálikom. Vyžaduje si to však istú zručnosť a pri zlom prevedení hrozí poškodenie elektroinštalácie, " upozorňuje Jan Fux, automechanik a špecialista pneuservisu.

Ako vymeniť náplň klimatizácie?

Klimatizácie funguje vďaka chladiacemu médiu, ktoré je vnútri natlakované v plynnom skupenstve. Je normálne, že dochádza k pozvoľnému zmenšovaniu obsahu a je treba ho dopĺňať. Jedenkrát ročne si nechajte skontrolovať jeho stav. Raz za dva roky potom nechajte celú náplň kompletne vymeniť. Spolu s náplňou sa dopĺňa do systému i olej, nutný na premazanie celého systému. „Výmenu chladiaceho média zverte odborníkovi. Do servisu zamierte i v prípade, že sledujete horší výkon klimatizácie, studený vzduch nastupuje pomalšie alebo po zapnutí klimatizácie cítite zápach,“ odporúča Jan Fux.

Ako sa starať o klimatizáciu?

I keď v zime klimatizáciu nepoužívate, raz za pár týždňov ju i napriek tomu pustite. „Klimatizačnému systému škodí, keď je dlhodobo nečinný. Preto ju púšťajte pravidelne, aby sa tesniace prvky premazali mazivom. Naviac vám vzduch z klimatizácie pomôže rýchlejšie odstrániť hmlu z okien“, radí automechanik. V lete potom klimatizáciu vypínajte pár minút pred koncom jazdy, než vypnete motor. Vďaka tomu vyschne a nebudú sa v nej tvoriť baktérie.

Tak a je to. Teraz viete o prezutí pnu a čistení klimatizácie všetko potrebné. Stačí si len vybrať autoservis v okolí a dohodnúť si termín návštevy, nech vám auto šliape ako hodinky.

Článok bol upravený, prevzatý z českého originálu z online magazínu partnerskej spoločnosti Slevomat.

Pozrite si, aké služby pre vaše auto ponúkame

Ako sa vám článok páčil?

Zuzana Fuxová

Veľa čítam, rada píšem, stále spievam, občas tancujem, niekedy maľujem, sem tam účinkujem v divadle a tiež s obľubou lietam svetom. 

Zaujal vás článok? Toto sa vám bude páčiť!

Hore