Obľúbený deň plný zliav je tu! Čo je Black Friday a ako vlastne vznikol?

Obľúbený deň plný zliav je tu! Čo je Black Friday a ako vlastne vznikol?

V posledných rokoch nie je ničím výnimočným vidieť v televízi reklamné vianočné spoty už v októbri. Zhruba mesiac pred Vianocami štartuje predvianočnú nákupnú horúčku tzv. Black Friday (čierny piatok). Čo sa skrýva za históriou tohto bláznivého nákupného dňa, zameraného na výrazné zľavy a akcie?

VŠETKO ZAČALO DOPRAVNÝMI ZÁPCHAMI

Názov Black Friday má svoje korene u milovníkov veľkých zliav – v USA. V päťdesiatych rokoch 20. storočia sa Američania deň nasledujúci po Dni vďakyvzdania zvykli vo veľkom presúvať autami od návštev domov, výsledkom čoho boli nekonečné zápchy a dopravné nehody. Taxikári, policajti a vodiči autobusov označili tento deň ako “Black Friday”, takzvaný čierny piatok. Neskôr sa ale tento názov začal dostávaťdo širšieho povedomia verejnosti a takpovediac zľudovel.

V 80. rokoch „čierny piatok začína spájať s ďalším fenoménom, a to konkrétne s veľkým výpredajom v obchodných reťazcoch. Američania mali v tento deň pracovné voľno a prirodzene ho využívali aj na nákupy, čo zase využili predajcovia a ponúkli im tovar v ešte výraznejších zľavách, než obvykle. Postupne sa deň začína pravidelne využívať na obrovské výpredaje a dostávať do povedomia zákazníkov ako deň, kedy môžu nakúpiť vianočné darčeky v najväčších zľavách. Obchodníci sa tešia, keď sa z červených čísel dostávajú do tých “čiernych”, čiže plusových. Alternatívne teórie vzniku pomenovania Black Friday prisudzujú toto označenie práve tomuto kontextu – pozitívnym číslam v účtovných knihách.

Tak či onak, k výpredajom v kamenných obchodoch sa po vzniku internetu pridávajú aj e‑shopy a postupne sa stáva z Black Friday globálny trend. Na začiatku tohto tisícročia už “Black Friday” nemá v oblasti výpredajov v kalendári konkurenta a tradične mu patrí štvrtý piatok v poradí v mesiaci november.

KONTROVERZNÝ DEŇMÁ PRÍVRŽENCOV AJ ODPORCOV

Čierny piatok je kontroverzným dňom – u časti verejnosti má pozitívnu odozvu, naopak časť naň pozerá s dešpektom či dokonca opovrhnutím ako na sviatok konzumu. V USA sú kupujúci ochotní stáť v dlhých radoch mnoho hodín pred otvorením obchodov a po otvorení dvier nastáva často hotové šialenstvo – tlačenica, buchnáty, niekedy až zranenia. Predajcovia nezriedka ponúkajú značkové veci so zľavami do 70 či dokonca 90%. Ukoristiť si niečo z takejto akcie za minimum peňazí je považované až za vec statusu.

NIE JE BLACK FRIDAY AKO BLACK FRIDAY

Kritici vyčítajú obchodníkom zneužitie Black Friday na marketingové účely a umelé navyšovanie cien tovarov, ktoré potom počas dní nákupnej horúčky predávajú v zľave iba naoko, nie skutočnej. Taktiež býva obchodným reťazcom a e‑shopom vyčítané, že heslo “Black Friday” zneužívajú ako návnadu na zákazníkov aj pri malých, nevýznamných zľavách.

Aj na Slovensku sme svedkami agresívnych reklám a obrazne povedané „vykrikovania zliav“ na plné ústa. Niektoré obchody na nás útočia s krachom cien pomaly každý druhý týždeň a po výpredaji tovaru so zľavou 10 – 15 % veselo fungujú ďalej. Pocit, keď si kúpite počas Black Friday v zľave vysnívanú elektroniku, ktorá o pár dní bude ešte lacnejšia aj bez zľavy, je všetko, len nie príjemný.  

V ZĽAVOMATE SA MÔŽETE SPOĽAHNÚŤ NA SKUTOČNÉ ZĽAVY

Je našou filozofiou a poslaním ponúkať vám na Zľavomate pobyty, zážitky, tovar i služby výhodne po celý rok. Vždy pri tom garantujeme najnižšiu cenu za ponúkaný balík. Od piatku 29. novembra do pondelka 2. decembra sme však pre vás pripravili vybrané limitované ponuky v ešte väčších zľavách, aby ste si skutočný, nefalšovaný Black Friday mohli užiť aj vy. Naše zľavy nie sú len vizuálne, ale reálne. Presné také, aby vás po nákupe nehrýzlo svedomie, ale naopak hrial dobrý pocit, že ste nakúpili dobre a zároveň s rozumom.

Objavujte množstvo zliav a zážitkov na Zľavomate!

Zľavomat.sk

Zľavomat.sk

Nové inšpirácie a zážitky na každý deň!