Jeden z najuvádzanejších súčasných nemeckých dramatikov Roland
Schimmelpfennig oživuje vo svojej hre antický mýtus o krétskom kráľovi
Ídomeneovi, ktorý sa po desiatich rokoch vojny vracia víťazne domov
z vyplienenej Tróje. Blízko krétskych brehov však zastihne jeho loďstvo
silná búrka a on, aby sa zachránil, prisľúbi obetovať božstvám mora
prvú živú bytosť, ktorú na Kréte stretne. Keď však na jedinej lodi,
ktorá sa v búrke nepotopí, pristane na domovskom brehu, prvý, koho uvidí,
je jeho vlastný syn Idamantes.
Schimmelpfennig v hre invenčne a súčasným jazykom rozohráva rôzne
variácie tradovaného mýtu. Obrazmi vášne, zrady a krvavej obety nečakane
preblesne prekvapivý humor. Alternatívne verzie príbehu, ktoré sa dopĺňajú alebo si navzájom protirečia, sa na javisku vynárajú
prostredníctvom mnohohlasého zboru, ktorý evokuje antický chór. Autor
z jednotlivých hlasov chóru a rôznych nití príbehu rafinovane splieta
dramatickú báseň s otvoreným, nejednoznačným koncom. Osudový sľub a to,
čo po ňom nasledovalo (ale aj to, čo mu predchádzalo), sú pre Schimmelpfenniga zároveň príležitosťou, ako nastoliť otázky, ktoré
presahujú konkrétny mýtus a dotýkajú sa univerzálnej ľudskej
existencie.
|