Vstupenka na zaujímavé divadelné predstavenie pre 1 osobu
Prehľad ponuky
Najlepšie sa pred všadeprítomným zlým počasím ukryjete v divadle. Je tam príjemne a navyše vás aj vnútorne zahreje výnimočný kultúrny zážitok.
Fascinujúca adaptácia výnimočného Dostojevského románu o prekročení hraníc. Sám Dostojevskij ho označil ako „psychologický záznam o jednom zločine.„ Mladý chudobný študent Raskoľnikov, ktorého vylúčili z univerzity, podľahne svojmu ľahkomyseľnému presvedčeniu, že je výnimočný a odváži sa v mene dobra zabiť. Výnimoční ľudia predsa môžu prestupovať zákon, aby zmenili poriadok sveta. Dávno pred F. Nietzschem pestuje v sebe teóriu dvojitej morálky. Morálku „obyčajných“ ľudí a „neobyčajných“ jedincov, ktorí zákon prestupujú len preto, aby pohli svetom a priniesli niečo nové. Zločiny, ktoré páchajú na ceste k cieľu, sú preto relatívne. Po spáchaní zločinu však mučí Raskoľnikova vedomie, že nevydržal skúšku, že jeho poslaním nie je zmeniť beh života, že nepatrí medzi vyvolených. Neúnavná konfrontácia s vyšetrovateľom Porfirijom, éterická Soňa, ktorá sa stala prostitútkou, aby zachránila svojich nevlastných súrodencov a rodinu pred najväčšou biedou, oddaný priateľ Razumichin či bezpodmienečne milujúca matka a sestra Duňa sa postupne stávajú hovorcami jeho vlastného svedomia. |
Nová hra mladej slovenskej autorky a dramaturgičky Lenky Garajovej je alúziou na Smrť obchodného cestujúceho od Arthura Millera a ukazuje, že témy, ktoré rezonovali v polovici minulého storočia, sú nástojčivo aktuálne aj pre nastupujúcu generáciu. Hra sa snaží prostredníctvom vybraných motívov pokračovať v príbehu dvoch bratov a jedného ťaživého odkazu ich otca. Dvaja bratia sa po pohrebe na dlhší čas lúčia a volia si rôzne životné cesty. Okrem toho ich delí odlišný pohľad na otcovu smrť. Billy vie, že otec sa zabil kvôli životnej poistke a cíti podobné bremeno na svojich pleciach. Pre Jeffa je otcova samovražda nemysliteľná, nechce žiť s pocitom otcovej slabosti a rezignácie. Títo dvaja bratia sú vzdelaní, no priemerní, v širšom spoločenskom meradle bezvýznamní, no potrební jeden pre druhého, sympatickí, no málo úspešní, milujúci, no voči sebe bezcitní. V snahe nájsť pracovné uplatnenie a spoločenské uznanie podliehajú ich krehké povahy tlaku minulosti a vlastnej tvrdohlavosti. Hra má ambíciu klásť otázky o váhe malého ľudského života v mýtickom tvorovi zvanom súčasná kapitalistická spoločnosť. |
Ivan Vyrypajev patrí medzi neprehliadnuteľných súčasných dramatikov na ruskej aj európskej scéne. Po úspechu hry Opití uvádzame jeho ďalší výnimočný text Ilúzie. Každou svojou hrou hľadá Ivan Vyrypajev nový spôsob komunikácie medzi javiskom a hľadiskom, nový vzťah herca a diváka. To obzvlášť platí pre hru Ilúzie, ktorú autor označil ako komédiu. Spolu s hercami prechádzame príbehmi dvoch manželských párov, ktorí sa pred smrťou vyznávajú zo vzájomných citov a rekapitulujú svoj končiaci sa život. Realita sa prelína s ilúziami. Má vôbec zmysel znovu interpretovať svoj život? Je láska silnejšia než smrť? Existuje niečo nemenné v tomto studenom vesmíre? Predsa len musí byť niečo stále, pretože odkiaľ by sa potom vzala nestálosť? Režisér Eduard Kudláč uviedol tento titul s veľkým úspechom u divákov aj odbornej verejnosti v slovenskej premiére v roku 2014 v Činohre Slovenského národného divadla v Bratislave, kde príbeh divákom rozprávali herci staršej generácie – Emília Vášáryová/ Zuzana Kocúriková, Božidara Turzonovová, Dušan Jamrich a Martin Huba. Táto inscenácia bola nominovaná na Cenu Dosky 2014 v kategórii Najlepšia inscenácia sezóny 2013/2014. Inscenácia je vhodná pre divákov starších ako 15 rokov. |
Vtipná, satirická reflexia mediálnej a politickej pretvárky. Na firemnej oslave sa stretne päť moderátorov priemernej televízie Bomba, ktorá oslavuje 10. výročie svojho vzniku. Každý z nich je unavený a deprimovaný tým, čo každodenne pomocou overených trikov predáva divákom. Od hviezd na počkanie až po politikov v doživotnej funkcii. Vo vzájomnej, no prázdnej komunikácii, hľadajú protagonisti ventil a pochopenie pre svoju prácu. Tá sa na verejnosť dostáva v povrchnej a optimistickej forme. Ich úsmev je pritom len ďalším trikom na odpútanie našej pozornosti. Televíziu často zapíname preto, aby sme sa vypli. Kúzlo moderátorov, čarovné slovíčka, to všetko k vám príde aj na divadelných doskách v ironickej a odpútanej podobe s príchuťou ozajstných trikov. Varietný sled kúzelníckych čísiel, ktorý sa odohráva paralelne s estrádnymi výstupmi, trefne upozorňuje nielen na to, že žilinskí herci sú dobrí kúzelníci, ale hlavne na to, že dnešný konzumný svet je len jedna veľká ilúzia. Každý správny kúzelník, rovnako ako „správny“ politik a biznismen, využíva ilúziu reality a ovláda umenie, ako najlepšie odvrátiť pozornosť. Mediálna tvár je len povrch, pod ktorou sa skrýva to, čo žiadny smrteľník neobjaví. |