Filter pevných častíc – anglicky Diesel Particular Filter (DPF) alebo francúzsky Filtre a particules (FAP) sa v dieselových motoroch používa
približne od roku 2000.
Ako prví začali filter pevných častíc montovať francúzske automobilky
Peugeot a Citroen a následne bol prevzatý ostatnými automobilkami.
DPF/FAP filter je veľmi hustý filter, ktorý vo výfuku zamedzuje
vylučovaniu silne karcinogénnych látok, ktoré sú nesmierne škodlivé pre pľúca. Pri dlhodobom jazdení v malých otáčkach, ale aj pri správnom
jazdení, ale pri vyššom počte najazdených kilometrov (100 000 až
150 000), záleží od typu motora a spôsobe jazdenia sa DPF filter postupne
upcháva, čím sa znižuje výkon motora a zvyšuje spotreba paliva. Postupné
zanášanie filtra a problémy s regeneráciou vedú až k prepnutiu motora na núdzový režim, prípadne až k celkovej nefunkčnosti motora.
Takáto výmena DPF filtra je finančne náročná – ceny za výmenu DPF
filtra sa pohybujú od cca 1000, – EUR v závislosti od značky vozidla až do 3000, –EUR.
Pri nákladných vozidlách a autobusoch sú tieto ceny samozrejme výrazne
vyššie.
|