Kvalitné suroviny, ekologický prístup, úspechy aj v zahraničí... Na čo sú hrdé slovenské značky?

Kvalitné suroviny, ekologický prístup, úspechy aj v zahraničí… Na čo sú hrdé slovenské značky?

Zuzana Holubcová 8. 12. 2020

MUSK, PONSH, GLL, ĽÚBAVA, SALUGA – značky, ktoré dokazujú, že aj u nás doma máme šikovných ľudí, ktorí sa neboja svojimi produktmi konkurovať známym značkám zo supermarketu. Vyrábajú voňavú prírodnú kozmetiku či originálne módne doplnky, ktorými zvýraznite svoj štýl. O tom, že výrobky s označením made in Slovakia sú čoraz populárnejšie a žiadané nielen pred Vianocami, niet pochýb. Porozprávali sme sa s piatimi slovenskými značkami, aké boli ich začiatky a na čo sú ich majitelia najviac hrdí.

MUSK – voňavé mydlá i tuhé šampóny z prírodných ingrediencií

Lucka Kaplánová je tvorivá duša, ktorá miluje skúšať nové veci. V kuchyni pri varení a pečení sa zrodila jej túžba posunúť svoje kreatívne schopnosti aj do inej roviny.

„Počas vysokej školy ma uchvátila práca s Fimo hmotou, pričuchla som ku korálkovaniu, vyskúšala drôtiky, servítkovú techniku a vlastne všetko, čo mi prišlo pod ruku,“ prezrádza. Keď skúsila vyrobiť pár mydiel pre kamarátku ako darčeky na svadbu a tie sa osvedčili, postupne sa prepracovala k plánovanej výrobe a podnikaniu. Lucia je vyštudovaná chemička a tak pri svojej mydlovej alchýmii kladie dôraz na zloženie. Vo výrobkoch od MUSK nenájdete žiadny palmový olej ani živočíšne tuky a takmer polovica ich mydiel je vhodná aj pre vegánov.

Keď začnete používať prírodnú kozmetiku, úplne podvedome a automaticky začnete študovať zloženie všetkých kozmetických výrobkoch v obchodoch. A v momente, keď si začnete študovať jednotlivé zložky, zistíte, aký chemický kokteil si dávate na telo.

Lucia, aký je príbeh vašej značky?

Prvé mydielka sme vyrobili takmer náhodou. Kamarátka sa vydávala a keďže vedela, že sa venujem rôznym kreatívnym aktivitám, požiadala ma o výrobu darčekov pre ich svadobných hostí. Na výber dostala niekoľko produktov a vybrala si práve mydlo. Odvtedy som vyrábala vždy, keď sa dalo. Mydielka som rozdávala členom rodiny, kamarátom. Výroba ma stále fascinovala a tak po čase padlo rozhodnutie venovať sa ich výrobe aj profesionálne.

Aké produkty ponúkate?

Ponúkame širokú paletu produktov, ktoré sú krásne a voňavé. Každý si nájde ten svoj obľúbený. Máme radi dizajn a ten sa pokúšame vkladať aj do našich produktov. Potešia nie len nos a pokožku, ale aj oči :)

Na čo ste hrdí?

Naša značka vznikla v roku 2016 a od vtedy som na ňu hrdá. Snažíme sa vyrábať produkty najlepšie ako vieme, s ohľadom na životné prostredie. Na výrobu používame prírodné ingrediencie, produkty balíme do papierových obalov a skla, čim sa snažíme zanechať čo najmenšiu ekologickú stopu. Naše produkty sa predávajú okrem vlastného e‑shopu vo viac ako 100 predajniach po Slovensku a v Českej republike.

Vytvárame produkty s láskou a verím, že ľudia to vedia oceniť a z produktu to cítia. Každý jeden prejde niekoľkokrát našimi rukami a odovzdáme mu to najlepšie.

Akou technológiou sú vyrobené vaše mydlá?

Všetky mydlá značky MUSK sú vyrobené procesom za studena. Ide o tradičný spôsob výroby mydla, pri ktorom mydlo zreje na vzduchu ideálne aspoň 3 týždne a potom je zabalené do krabičky z recyklovaného papiera a putuje k vám do kúpeľní. V našom sortimente nájdete aj tuhé šampóny, peny do kúpeľa, oleje, maslá a mydelničky.

Ponožky so Štúrom, Jánošíkom či Štefánikom? Jedine tie od PONSH!

No jasné, pomyslíte si. Ďalšie originálne ponožky, takých tu už bolo. Dá sa vôbec pri dizajne ponožiek vymyslieť niečo, čo tu ešte nebolo? A viete, že dá? Zmysel pre humor a vynaliezavosť majiteľom značky PONSH nemožno uprieť. Chcete mať na ponožke podobizeň národného buditeľa? Dať najavo, že ste hrdý lokalpatriot? Budiž! V PONSH-i veria, že dizajn, farba a funkčnosť nám môžu zlepšiť deň. Za slovenskou firmou Ponsh stojí kreatívna trojica Martin Fekete, Filip Čermák a Jaroslavom Ďurfina.

Páni, prezraďte, aký je príbeh vašej značky?

Nápad založiť vlastnú značku ponožiek vznikol ešte na strednej škole v roku 2015. Vtedy sme ako členovia školskej rady chceli priniesť našej škole niečo jedinečné vo forme školského merchu. Snažili sme sa o niečo originálnejšie ako mikiny alebo tričká a tak sme prišli so školskými ponožkami. Nápad zožal veľký úspech – za jedinú prestávku sme vypredali celú zásobu, dokonca sa nám ozývali bývalí študenti zo zahraničia, či by sa im nejaké neušli. Tento úspech nám naznačil, že ľuďom vieme priniesť pridanú hodnotu aj takou maličkosťou ako sú ponožky. Inšpirovalo nás to k založeniu PONSH-u.

Úmysel bol od začiatku jasný, vyrábať slovenské ponožky s unikátnym, lokálnym dizajnom a s nadštandardnou kvalitou.

Na čo ste pri výrobe vašich ponožiek najviac hrdí?

Okrem našich vlastných dizajnov takisto ponúkame výrobu ponožiek na mieru. Vždy nás veľmi poteší, keď nám napíšu úplne cudzí ľudia, ktorí dostali ponožky darom od nášho klienta a pýtajú sa, či by sa u nás nenašli ešte nejaké páry, pretože sa im páčili kvalitovo alebo dizajnovo.

Čo je pre vás pri vašej práci najdôležitejšie?

Snažíme sa robiť každý dizajn jedinečným a hlavne sa chceme vyhnúť klasickým ponožkovým vzorom typu guľôčky, pásiky a hviezdičky. Takisto sme ponožky vždy vyrábali aj budeme vyrábať na Slovensku. Myslíme si, že výroba na Slovensku prináša veľa pozitív. Okrem toho, že vieme flexibilne implementovať zmeny a kontrolovať kvalitu prinášame prácu aj ďalším Slovákom.

Sme mladí ľudia, ktorí robia dizajny pre podobne zmýšľajúcich ľudí. Držíme sa istého štandardu kvality, ktorý chceme garantovať svojim zákazníkom. Každý náš dizajn má svoj vlastný príbeh, v ktorom je vyjadrené, prečo sme ho vytvorili.

5 dôvodov, prečo darovať produkt vyrobený na Slovensku

  • Spoľahlivá kvalita.
  • Originálny dizajn.
  • Podpora lokálnych výrobcov.
  • Nízka ekologická stopa (darček neputoval cez polovicu sveta).
  • Podpora slovenskej ekonomiky.

GLL – kozmetika, ktorá hlása návrat k prírode

Gabriela Utľak Šolcová sa k výrobe kozmetiky prepracovala počas dvoch po sebe idúcich materských. Hľadala prírodnú kozmetiku a oleje, ktorá by vyhovovali jej i rodine, ale nikdy to nebolo to pravé orechové. Skúsila to teda sama a úspechy nenechali na seba dlho čakať. Ukázalo sa, že prírodné a ručne vyrobené GLL krémy sú okrem základného použitia na ošetrenie pleti tváre, dekoltu a rúk veľmi všestranne použiteľné. V šuflíkoch nemusíte mať desiatky krémov, stačí vám pár základných, s ktorými sa postaráte aj o telo, ťažké unavené nohy, boľavé chodidlá, odličovanie, ošetrenie pokožky pier a drobných poranení i vysušené vlasy.

Gabika, poviete nám o vašich začiatkoch?

Vyštudovala som architektúru a pracovala som vo farmaceutických firmách… Počas dvoch po sebe idúcich materských som začala moju tvorivosť ešte viac rozvíjať… Jedného dňa som sledovala v televízii českú reláciu Herbár. Spracovávajú tam produkty z prírody na mnoho spôsobov a jedným z nich bola aj výroba jednoduchého krému. V tom čase som už nepoužívala „komerčnú kozmetiku“ ale skôr čisté jedno zložkové rastlinné oleje. Moja pokožka ale nereagovala najlepšie a deti tiež nemali ukážkovú bezproblémovú pokožku… Hľadala som príčinu a Herbár mi prišiel ako tá správna inšpirácia.

Ako sa vám podarilo inšpiráciu z televízie pretaviť do vlastných výrobkov?

Najprv som sa vrhla do výroby môjho prvého krému podľa relácie. Výsledok ale nevyšiel… Bol to pre mňa ešte väčší impulz na ďalšie pokusy. Takto som sa prepracovala k prvému krému, s ktorým som bola spokojná a ktorý som darovala aj priateľkám a testovalo ho moje najbližšie okolie. Výsledky na mojej pokožke aj na pokožke mojich dievčat boli úžasné. Aj spätné väzby boli veľmi pozitívne a tak som na krémoch postupne pracovala viac ako na všetkých iných mojich záľubách. Keď mi skončila materská, pustili sme sa s manželom do zariaďovanie firmy, výrobnej prevádzky aj do ďalších potrebných nutností okolo certifikovanej kozmetickej výroby. Profesionálne pôsobíme na trhu pod značkou GLL od roku 2015.

To je krásny úspech. Na čo ste pri vašich produktoch najviac hrdí?

Na ich účinok. Úspechom je každá spätná väzba spokojného klienta, či správa o zlepšení stavu pokožky. Úspechom je samotná existencia značky GLL. Zakladala som ju až na prelome mojej 40-tky a v momentálnej konkurencii mladučkých výrobcov kozmetiky na Slovensku je umenie sa vôbec na trhu udržať a fungovať. GLL zaujala aj významnejšie osobnosti. Napríklad Renata Špačková známa slovenská beauty a fashion konzultantka si obľúbila naše výrobky a napísala o nás v rubrike HOT 15 v časopise Madam Eva.

Považujem za úspech aj smerovanie, ktoré udržiavame. Stále prírodné zloženie, sklenené obaly, znižovanie odpadov pri výrobe, udržateľný spôsob fungovania a minimalizmus v ľudskej spotrebe celkovo. Naše krémy, maslá a nápoje tvoria dokonalý príklad porovnateľný s tzv. „kapsulovým šatníkom“. Pár správne zvolených produktov pokryje značnú časť potreby v oblasti kozmetiky.

Prezraďte, čo je pre vás pri práci dôležité?

Výrobky vyrábame tak, ako keď vyrábame pre našich najmilších. Teda maximálne zodpovedne. Riadime sa aj heslom „vyrábaj tak, ako chceš, aby vyrábali iný pre teba.“ Nadšenie a dobrá nálada sú pri výrobe tiež veľmi dôležité. S nimi sú výrobky dokonalejšie a nehovoriac o tom, že akákoľvek situácia sa s nadšením rieši ľahšie. Aj veľká dávka kreativity je dôležitá. Tá pomáha pri tvorbe receptov, vizuálov, foto materiálu a všetkého okolo tejto práce. Je to veľmi širokospektrálna práca a stále sa v nej snažím zdokonaľovať.

Čo charakterizuje vašu značku?

Čistota, jednoduchosť, čitateľnosť… Naše produkty majú relatívne jednoduché zloženie a vynikajú tým, že sú dokonale tolerované u väčšiny klientov. Vynikajú aj v mnohostrannosti použitia. Takto posilňujeme myšlienku minimalizácie spotrebného spôsobu života. Použitie GLL krémov je ako balzam na dušu a samozrejme aj na pokožku. Najkrajším potvrdením výnimočnosti GLL produktov sú opakované nákupy našich skalných zákazníkov.

ĽÚBAVA – renesancia, ukrytá do pôvabných mydiel

Za značkou Ľúbava stojí malá rodinná firma, ktorá sídli v drsných, ale krásnych oravských horách. Zuzka Makarová s rodinou sa snažia tvoriť mydlá s dôrazom na kvalitu použitých surovín. Pridanou hodnotou sú darčekové EKO obaly s autorskými maľbami – okrem očisty a vône prinášajú ich produkty aj umelecký zážitok. Mydielka sú vyrábané ručne, bez umelých farbív, syntetických parfémov a konzervačných látok a ocenia ich aj ľudia s citlivou či problematickou pleťou.

Zuzka, aký je váš príbeh v skratke?

Príbeh našej značky vznikol v dobe, keď sa nám narodili deti. Tak ako každí rodičia, aj my sme hľadali pre naše deti to najlepšie. V tom čase prírodná kozmetika na Slovensku nebola dostupná, len dovoz zo zahraničia, tak sme sa ju pokúsili sami vyrobiť a podarilo sa…

Môžete spomenúť nejaký úspech vašej značky?

Za našim úspechom stojí nespočetné množstvo detailov a húževnatá poctivá práca. Pre nás nie sú dôležité súťaže a prestížne ocenenia, ktoré vyznievajú v zmysle známeho výroku „svetská sláva – poľná tráva“, ale dôraz a zámer kladieme skôr na kvalitu výrobkov a spokojného zákazníka. Vážime si každého jedného zákazníka, ktorý prejaví záujem vyskúšať si naše výrobky „na vlastnej koži“.

Čo je pre vás pri vašom remesle najdôležitejšie?

Výber kvalitných surovín v rámci možností z miestnych zdrojov, minimalizmus vytvárania odpadov z obalov – uprednostňujeme recyklovateľný obalový materiál (papier, sklo) a samozrejme poctivá vlastnoručná výroba s cieľom najvyššej možnej kvality. Neustále zdokonaľovanie, vlastná tvorba, hra, zhmotňovanie snov do reality. Umenie na obale i vo vnútri, sprevádzané slovom, umocňujúcim účinok našich výrobkov…

Čím sú vaše produkty výnimočné?

Výnimočnosť spočíva v jednoduchosti a v prírodných zákonoch, ktoré sa snažíme v plnej miere rešpektovať. Preto je hlavným charakteristickým znakom našej značky renesancia alebo návrat k starodávnej forme zlatého rezu, ktorú používali naši duchovne vyspelí predkovia tisícročia pred nami. V týchto nazvime to „zlato rezových obdobiach“ vždy dochádzalo k rozkvetu kultúry a umenia a obnove skutočného poznania na všetkých úrovniach.

Pri výrobe sa orientujú na prírodné zložky v rámci možností z miestnych zdrojov. Používajú konopný, makový, olivový, kokosový olej, bambucké maslo a 100 % rastlinné silice. Zafarbenie je docielené použitím prírodnín: liečivých bylín, zemitých ílov, škorice, kakaa, chorelly, kozieho mlieka a podobne.

SALUGA – nápadité motýliky a traky pre vašich fešákov

Motýliky sa v poslednej dobe tešia veľmi veľkej popularite a to hlavne u mladých ľudí, ale aj detí. Prestavte si, že idete na svadbu, dôležitú oslavu, krst či inú významnú udalosť. Niet nad to, keď sa celá rodina vyparádi a zladí. Miroslav Saluga, zakladateľ značky SALUGA vyrába parádne doplnky pre veľkých aj malých fešákov. Veselé motýliky, kravaty a traky pre pánov a opasky, kabelky, náušnice či party pre dámy. Všetko v krásne nápaditých folklórnych alebo veselých vzorovaných dizajnoch.

Aké boli vaše začiatky?

Navštevovali sme rôzne spoločenské akcie a najväčší problém bol, že sme sa nedokázali dokonale zladiť. Keďže sme vlastnili svadobný salón a mali tak šijacie stroje tak sme sa rozhodli, že si doplnky k šatám vyrobíme sami. Či už to boli kravaty alebo motýliky. Nečakali sme, že sa tieto doplnky zapáčia aj v okruhu našich priateľov a známych. Postupom času sme videli, že aj okolie má o naše výrobky záujem, tak sme sa vybrali touto cestou. Naše hobby sme premenili na biznis, ktorému sa stále venujeme a ponuku rozširujeme podľa toho, o čo majú naši zákazníci záujem.

Na čo ste najviac pyšní?

Najviac sme na to hrdí, že sú to ručne vyrábané výrobky, ktoré si kompletne vyrábame sami. Najväčší úspech našej značky je, že naše výrobky obľubujú už aj v zahraničí, nie len na Slovensku. Čím ďalej tým viac máme zákazky aj zo zahraničia ako napríklad Amerika, Austrália…

Čo je pre vás pri vašej práci podstatné?

Medzi dôležité pri našej výrobe patrí, kvalitné materiály, prevažne zo Slovenska a Česka. Samozrejme k tomu patrí aj kvalitné spracovanie výrobkov, na ktorých si dávame veľmi záležať, keďže spokojnosť zákazníka je u nás na prvom mieste.

Čo charakterizuje vašu značku?

Našu značku charakterizuje kvalitné spracovanie. Výhodou je aj to, že kúpou od nás sa dokážu kompletne zladiť celé rodiny, keďže máme doplnky pre ženy, mužov a deti, pre ktoré vyrábame doplnky na mieru, aby im to dokonale sedelo. Výnimoční sme tým, že je to vyrobné na Slovensku a predovšetkým tým, že väčšinu výrobkov u iných predajcov nenájdete a kúpite ich len u nás.

Podporte slovenské produkty na Vianoce aj po nich

Tieto Vianoce nám ponúkajú šancu reštartovať svoje myslenie pri každom nákupe. Slovenské výrobky necestovali cez pol zemegule, sú vyrobené z kvalitných surovín, poctivou ručnou prácou. Ich kúpou podporujete lokálnych výrobcov a našu ekonomiku, ktorá sa v čase pandémie ocitla v nelichotivom stave. Okrem podpory ekonomiky dáva zmysel kupovať naše výrobky aj z iného dôvodu: šetríte tým životné prostredie. Ocení to generácia po nás i tie ďalšie.

Mrknite do kategórie slovenských výrobkov

Ako sa vám článok páčil?

Zuzana Holubcová

Som spoločenský introvert a snáď ešte viac než písať milujem debatovať. Rada objavujem miesta s autentickým geniom loci a bohom zabudnuté dedinky, v ktorých dáva líška dobrú noc (a krčmár pozná každého po mene). Nikdy ma neprestane udivovať, v akej krásnej krajine to žijem a vždy, keď odchádzam, teším sa na chvíľu, kedy sa budem môcť vrátiť. 

Hore