Menej zhonu, viac času na jedlo... Naštartujte deň zdravými raňajkovými kašami

Menej zhonu, viac času na jedlo… Naštartujte deň zdravými raňajkovými kašami

Zuzana Holubcová Zuzana Holubcová 20. 11. 2020

Ani ten ranný zhon už nie je, čo býval. V dobe, keď veľká časť z nás pracuje na home office, môžeme na ranné preteky s časom už len s láskou spomínať. Zvykáme si na pomalé rána, kávu vypitú v pokoji, počítač zapíname ešte v pyžame a máme aj viac času na raňajky. Možno je to príležitosť zamyslieť sa aj nad tým, akými potravinami štartujeme náš deň.

Čo tak vymeniť rutinu v podobe praženice, pečiva či niečoho malého „pod zub“ za zdravšiu alternatívu? Pripravte si s nami zdravé raňajkové kaše, ktoré zasýtia na celé doobedie a poskytnú organizmu cennú výživu.

Ovsené vločky sú veľmi zdravé a výživné. Neobsahujú lepok, zato vášmu telu dodajú dostatok dôležitých vitamínov, minerálov a antioxidantov. Obsahujú tiež vlákninu a preto sú vhodnou stravou napríklad pri zápche. Majú nízky glykemický index, preto zasýtia pomaly a na dlhšiu dobu. Denne sa odporúča zjesť asi 30 g ovsených vločiek. Vďaka tryptofánu, ktorý obsahujú, je tiež vhodné zaradiť ich do jedálnička pri nespavosti, úzkosti či depresiách.

Maková ovsená kaša s malinami

Príprava je jednoduchá a potrebujete len pár základných surovín. Ovsené vločky (najlepšie jemné) zalejte mliekom a nechajte na miernom plameni chvíľu variť. Po dvoch minútach vsypte mletý mak. Premiešajte, aby vám kaša neprihorela a nechajte ešte chvíľku variť, kým vločky nenapučia. Ak použijete mletý mak s curkom, dosladzovať už netreba. Ak ste zvolili mletý mak bez cukru, primiešajte do kaše lyžičku medu. Do kaše vmiešajte maliny a za hrsť malín použite aj na ozdobenie navrch. Ak nemáte čerstvé maliny, použite lyofylizované (sušené mrazom). Majú krásnu vôňu, obsahujú zachované všetky cenné látky a kašu skvele dochutia.

Ovsená mliečna kaša s marhuľami, banánom a orechami

Jemné ovsené vločky nasypte do misky a zalejte horúcim mliekom. Kašu nemusíte variť, stačí ak necháte voľne vločky napučať. Použiť môžete živočíšne ale i rastlinné mlieko  – napríklad mandľové. Na dochutenie kaše použite kolieska banánov, na kúsky nakrájané sušené marhule a oriešky podľa výberu – napr. vlašské, lieskovcové alebo mandle. Kto má rád, môže si do kaše primiešať aj lyžičku strúhaného kokosu.

Ovsená kaša s chia semienkami

    Základnými surovinami sú ovsené vločky, chia semienka a mlieko. Zvoliť môžete živočísne, ale aj rastlinné, napríklad kokosové, mandľové či kokosovo-ryžové. Do hrnčeka so zohriatym mliekom primiešajte vločky, dve polievkové lyžice chia semienok a oslaďte medom. Obsah priveďte do varu a niekoľkokrát premiešajte, kým kaša nezhustne. Do kaše vmiešajte ovocie podľa ľubovôle a použite ho aj na ozdobenie taniera. Môžete posypať konopnými semienkami.

    Niečo pre športovcov: proteínová kaša

    Ak sa vám predsa do prípravy kaše veľmi nechce a radšej by ste zvoli hotovú, máme niečo aj pre vás. Proteínové kaše BeneFIT sú zaujímavé nielen vďaka výbornej chuti, ale aj vďaka svojmu nutričnému vyváženiu. Kaše neobsahujú pridaný cukor a okrem kvalitných sacharidov a vlákniny obsahujú aj najlepší zdroj bielkovín – srvátku s mimimálnym obsahom laktózy. Kalorická hodnota každej kaše, ako aj pomer bielkovín, sacharidov a tukov je optimálne vyrátaný a veľmi podobný pri každej príchuti. Výborne sa hodia napríklad pre športovcov.

    Kašu som ochutnala osobne a môžem povedať, že má veľmi jemnú konzistenicu. Chuťovo bola na moje prekvapenie dosť sladká, čiže kto rád maškrtí sladké, tu môže zhrešiť bez výčitiek.

    Náš tip: raňajky pre drobcov

    Povedzme si otvorene: ak máte dieťa, ktorému chutia ovsené, pohánkové či ryžové kaše, patríte skôr k tým šťastným. Ak to máte tak ako ja, vaše dieťa je pravdepodobne „defaultne“ nastavené na ohŕňanie nosa nad kašou, hoc by ste ju aj lentilkami a gumovými medvedíkmi posypali (ok, vieme, ako by to skončilo). Ak však považujete za vhodné doplniť škôlkarsku stravu mliečnymi raňajkami, ponúka sa jednoduché a celkom rýchle riešenie. Do teplého mliečka prisypte cereálie a lyofylizované ovocie – napríklad maliny, jahody, ale aj iné drobné bobuľové ovocie. Získate plnohodnotné raňajky, pri ktorých jediné riziko je, že si budú pýtať ešte dve duple a vy budete do škôlky nakoniec utekať medzi poslednými.

    U nás doma sme lyofylizované ovocie vôbec nepoužívali. Sypem si popol na hlavu, pretože odkedy som naservírovala mliečne raňajky s ovocím sušeným mrazom, odrazu skonzumuje mlieko aj starší syn, ktorý ho teda vôbec nemusí. Dokonca ma ohúril celkom logickou otázkou: „Mami a prečo sme takéto nepapali doteraz?“ Dobrá otázka…

    A čo vy, aké prísady radi používate pri chystaní vašich raňajok? Sú to oriešky, ovocie, semienka, orieškové maslá, chutney omáčky či iné vychytávky? Inšpirujte sa v našej ponuke a nájdite si potraviny, s ktorými vás príprava jedla bude baviť.

    Pozrite si ponuku potravín a nápojov

    Zuzana Holubcová

    Zuzana Holubcová

    Som spoločenský introvert a snáď ešte viac než písať milujem počúvať. Rada objavujem miesta s autentickým geniom loci a bohom zabudnuté dedinky, v ktorých dáva líška dobrú noc (a krčmár pozná každého po mene). Nikdy ma neprestane udivovať, v akej krásnej krajine to žijem a vždy, keď odchádzam, teším sa na chvíľu, kedy sa budem môcť vrátiť.